Trójstronne umowy szkoleniowe
Trójstronna umowa szkoleniowa (TUS) zawierana jest na podstawie art. 40 ust. 2e ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, pomiędzy starostą, pracodawcą i instytucją szkoleniową i dotyczy sfinansowania przez urząd pracy szkolenia dla osób bezrobotnych w odpowiedzi na zgłoszone zamówienie pracodawcy, który zobowiąże się do zatrudnienia jego uczestników. TUS umożliwiają wyposażenie bezrobotnych kandydatów do pracy w wiedzę i umiejętności w pełni dopasowane do wymagań stanowisk pracy w firmie.
O podpisanie trójstronnej umowy szkoleniowej mogą ubiegać się wszyscy pracodawcy, w rozumieniu przepisów ustawy, którzy zamierzają zatrudnić osoby skierowane przez urząd pracy na szkolenie na podstawie tej umowy.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 25 ustawy pracodawca to jednostka organizacyjna, chociażby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one, co najmniej jednego pracownika. Nie jest pracodawcą osoba prowadząca działalność gospodarczą niezatrudniająca żadnego pracownika.
Zgodnie z art. 40 ust. 2g ustawy o promocji (…) finansowanie kosztów szkolenia organizowanego w ramach TUS udzielane pracodawcy prowadzącemu działalność gospodarczą w rozumieniu prawa konkurencji UE, stanowi pomoc de minimis, o której mowa we właściwych przepisach prawa UE dotyczących pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Pracodawca zainteresowany szkoleniem w ramach TSU składa w powiatowym urzędzie pracy właściwym ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce prowadzenia działalności gospodarczej wniosek wraz z zobowiązaniem do zatrudnienia bezrobotnych skierowanych na szkolenia na okres co najmniej 7 miesięcy w trakcie lub po ukończeniu szkolenia lub po zdaniu egzaminu, jeżeli został przeprowadzony.
Finansowanie kosztów szkolenia organizowanego w ramach trójstronnej umowy szkoleniowej stanowi pomoc udzielną zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis. Pracodawca- beneficjent pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w prawach dotyczących pomocy publicznej ( Dz. U. z 2018, poz. 362) do wniosku musi dołączyć:
1) zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i ust.2 pkt 1 i 2 ww. ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
2) informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ww. ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.
Wzory formularzy niezbędnych do przekazania powyższych informacji dostępne są na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl w zakładce pomoc publiczna/ informacje dodatkowe/ formularze informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc.
Wnioski pracodawców są rozpatrywane zgodnie z kolejnością ich wpływu i w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku pracodawca zostaje poinformowany o sposobie jego rozpatrzenia. W przypadku gdy wniosek pracodawcy jest nieprawidłowo wypełniony lub niekompletny zostaje wyznaczony pracodawcy 7 dniowy termin na jego uzupełnienie.
Urząd pracy wyłania instytucję szkoleniową w oparciu o wskazane przez pracodawcę informacje dot. zakresu umiejętności, uprawnień, kwalifikacji do uzyskania w wyniku szkolenia, terminu i miejsca szkolenia.
Urząd pracy może wziąć pod uwagę preferencje pracodawcy odnośnie organizatora szkolenia tylko wtedy, jeśli pozwala na to tryb wyłonienia instytucji szkoleniowej realizującej szkolenie.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, (Dz. U. z 2018 poz. 1265 ze zm.);
- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz. U. z 2014r. poz. 667);
Szczegółowe informacje można uzyskać w pok. 320, nr tel. 52 3592 443 oraz pok. 334, nr tel. 52 3592 445.